الاثنين، 26 مارس 2018

قصيدة انا الوطن للشاعر سليمان كامل

أنا الوطن ....
بقلم // سليمان كاااامل ....
**********************
إيه معني الوطن وأنا متهان
صوتي فيه ماله وزن ولا ميزان
وأمنه إسم أجوف خالي م الأمان
....
كذبواعلي أوهموني إنني كل الوطن
جسمي انبرى غطاؤه خلا يبات عريان
جوفي اشتكى مر البكا ضلعي بان
....
كل الأغاني تنور زماني تسلم أيادي
قرب وصور ونزل في أحلى بيان
وبيع الوهم وقلي تعالى أنت الوطن ياسليمان
....
عمري مضى وشعري نحل بهم الوطن
وقلمي اتقصف وجف الحبر فوق اللسان
وأنا بنادي بناس بلادي يحيا الزمان
....
لمين الوطن وحصيلتي فيه دمع الشجن
تروح المزايا لأهل الرزايا وتبقى لينا كل المحن
وكل المنايا تسكن معايا تلق مني حضن وحنان
.....
آخر ولائي جايزة وفائي مترين في متر
وتروح بسيرتي ليلة حزينه بكا وقرآن
وذكرى جميلة تحكي لأحفادي كان جدكم هنا إنسان
...........................................................
سليمان كااااامل ....2018/3/26 الإثنين .........

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق